Mediahuis en familie Van Puijenbroek hebben al meer dan de helft van de aandelen van TMG in handen – bod voor overname op handen

Foto: ANP

Foto: ANP

Mediahuis en VP Exploitatie weten zich al verzekerd van ruim de helft van de aandelen in Telegraaf Media Groep (TMG). Dat maakten de twee partijen woensdag bekend. Zij bevestigden daarbij hun voornemen om een openbaar bod uit te brengen op alle aandelen TMG.

Vorige maand maakten het Belgische Mediahuis en het investeringsbedrijf van de familie Van Puijenbroek, die ruim 41 procent van de aandelen TMG bezit, al bekend dat zij het mediabedrijf helemaal willen inlijven. Zij hebben daar 5,25 euro per aandeel voor over, wat aan TMG als geheel een prijskaartje hangt van 243 miljoen euro.

Bindende afspraken

Inmiddels zijn bindende afspraken gemaakt met aandeelhouders Delta Lloyd en Navitas. Zijn zullen hun belangen van respectievelijk 7,3 en 6,7 procent aanbieden. Daarmee zijn Mediahuis en VP nu al verzekerd van ruim 55 procent van de aandelen.

Daarnaast heeft een aantal aandeelhouders zich uitgesproken voor het voorstel, zonder hun belang al aan te bieden. Daarmee kan het bod volgens een woordvoerder van de bieders rekenen op “brede steun van de aandeelhouders”.

De partijen zijn met elkaar in gesprek. Doel daarvan is om tot een bindend overnamebod te komen waar ook bestuur en commissarissen van TMG achter staan. Over het verloop van die gesprekken wilde de zegsman geen uitspraken doen.

Reorganisatie

TMG kampt al jaren met tegenvallende advertentie-inkomsten. Afgelopen jaar kondigde TMG een grote reorganisatie aan waarbij de kosten met twintig procent moeten worden verminderd.

Als de overname doorgaat, zouden alle grote Nederlandse kranten een Belgische eigenaar hebben. NRC Handelsblad en nrc.next werden in 2015 al overgenomen door Mediahuis. De Persgroep kwam in 2003 op de Nederlandse markt met de overname van Het Parool, en heeft tegenwoordig ook het AD, de Volkskrant, Trouw en regionale kranten als Brabants Dagblad en De Gelderlander in bezit.

Bij een overname zijn kostenvoordelen te halen, bijvoorbeeld bij het drukken en distribueren van kranten. Daarnaast speelt schaalgrootte een rol op de krimpende markt voor advertenties in gedrukte kranten, terwijl er ook online voordelen te halen zijn.